בצעד נדיר: בימ"ש אישר חיובי ארנונה רטרואקטיביים

בצעד חריג ביותר, אישר בית המשפט המחוזי מרכז, חיובי ארנונה רטרואקטיביים למספר רשתות ענק אשר מחזיקות סניפים במתחם "ביל"ו סנטר", אשר בתחום שיפוטה של המועצה המקומית קרית עקרון, המיוצגת על ידי משרדנו.

למרות חיוב הרשתות בתשלום ארנונה לפי תעריף יקר יותר משל יתר העסקים במתחם, בית המשפט אף דחה את טענותיהן בדבר הפליה לרעה, עקב עבודה משפטית שקדמה לדיונים המשפטיים וחרף קריאות אזהרה חוזרות מצד משרדנו.

תחילתה של הפרשה בטענת הרשתות המרכז המסחרי, מהגדולים בשפלה, כלל אינו מוגדר כמרכז מסחרי ולשיטתן, אם היה מוגדר ככזה הן היו  משלמות ארנונה נמוכה יותר על שטחי הסככות.

ברשתות דרשו החזר על המס ששולם, עם זאת משרדנו טען בתוקף כי אילו המקום יוגדר כמרכז מסחרי, כלל בעלי העסקים באזור יחויבו בתשלומי ארנונה גבוהים משמעותית, וחלקם לא יוכלו לעמוד בזה ויאלצו לסגור.

לאור התעקשותן, הן קיבלו החזר חלקי על הארנונה ששילמו ואיתו חיוב רטרואקטיבי מוגדל על שאר שטחי המתחם, כנהוג במרכזים מסחריים, דבר אשר הביא לכך ששומת הארנונה השנתית שלהם עלתה ביחס לשומה המקורית. שומתם של יתר בעלי הנכסים במתחם נותרה זהה.

בעלי הרשתות פנו שוב לבית המשפט, אך זה דחה לחלוטין את טענותיהם. 

כך, בצעד נדיר קיבל בית המשפט עקרון של חיוב רטרואקטיבי ויצירת שונות בין עסקים דומים, לאחר שנוכח לראות מקרה יוצא דופן בו מועצה מקומית מנסה בכל כוחה שלא להגדיל את חיובי הארנונה לעסקים, מתוך רצון לטפח את המסחר בשטחה.


  • עת"מ 48020-07-18 מוצצים ראשון לציון ואח' נ' מועצה מקומית קרית עקרון ואח'
  • עת"מ 23646-10-18 קבוצת גולף נ' מועצה מקומית קרית עקרון ואח'
  • עת"מ 31747-06-18 פוקס ויזל בע"מ נ' מועצה מקומית קרית עקרון ואח'
רמת גן